Lein ei ole see, mida arvame – levinud müüdid ettevõtluses ja tegelikkus

Autor: Meeli Laane
Lein on teema, millest räägitakse harva, kuid mis puudutab varem või hiljem meid kõiki – ka töökeskkonnas. Juhtide, personalijuhtide ja coach’ide roll leinas inimeste toetamisel on kriitilise tähtsusega, kuid sageli ümbritsevad seda teemat müüdid, mis võivad põhjustada rohkem kahju kui kasu.
Levinud müüdid leina kohta ja tegelikkus
Müüt #1: Lein kestab teatud aja ja seejärel inimene “saab üle”.
Tegelikkus: Lein ei ole lineaarselt kulgev protsess, millel on kindel algus ja lõpp. See on individuaalne kogemus, mis võib aastaid lainetena esile kerkida. Erinevad elusündmused, tähtpäevad ja muutused võivad leina taas aktiveerida, isegi kui kaotusest on möödunud palju aega.
Müüt #2: Töötaja peaks pärast paari nädalat tagasi tööle tulles olema “endine mina”.
Tegelikkus: Lein muudab inimest sügavalt – mitte ainult emotsionaalselt, vaid ka füsioloogiliselt ja kognitiivselt. Keskendumisraskused, väsimus, emotsionaalne tundlikkus ja motivatsiooni langus on leinas tavalised. Kui eeldada, et inimene naaseb tööle samas tempos ja võimekuses kui varem, võib see viia läbipõlemiseni.
Müüt #3: Tööle naasmine tähendab, et inimene ei vaja enam tuge.
Tegelikkus: Töö võib pakkuda leinas töötajale struktuuri ja rutiini, kuid see ei tähenda, et ta ei vajaks enam mõistmist ja tuge. Juhtide ja kolleegide toetus ning paindlikkus võivad aidata töötajal kohaneda ja tasakaalu leida.
Müüt #4: Leinast rääkimine teeb asja hullemaks.
Tegelikkus: Paljud inimesed kardavad leinajaga kaotusest rääkida, kuid tegelikult võib vaikus tunduda veelgi valusamana. Lihtne küsimus nagu „Kuidas sa täna end tunned?“ võib anda inimesele võimaluse jagada oma tundeid ilma hukkamõistu kartmata.
Müüt #5: Töökeskkond ei ole koht emotsioonide väljendamiseks.
Tegelikkus: Emotsioonid ei jää kontoriukse taha. Töökohad, mis tunnistavad ja aktsepteerivad inimlikkust, loovad tugevama ja toetavama kultuuri. Leinas töötaja toetamine ei tähenda ainult inimlikku hoolivust, vaid mõjutab ka tema töövõimekust ja lojaalsust ettevõttele.
Kuidas ettevõtted, juhid ja coach’id saavad leinavat töötajat toetada?
🔹 Paku paindlikkust.Võimalda töötajale vajadusel kohandatud tööaega või hübriidtööd, et toetada tema toimetulekuvõimet leina ajal.
🔹 Loo avatud kultuur. Tööandjad, kes annavad märku, et leinast võib rääkida, loovad turvalisema ja hoolivama keskkonna.
🔹 Paku psühholoogilist tuge. Kas teie organisatsioonis on võimalus saada psühholoogilist nõustamist leinaga toimetulekuks?
🔹 Juhtide koolitus leinateadlikkuse teemal. Juhtide teadlikkus leinaprotsessidest aitab neil paremini mõista ja toetada leinas töötajat.
🔹 Mõista, et lein ei ole nõrkus. Lein ei tähenda, et inimene ei saa olla produktiivne. See tähendab, et ta vajab mõistmist ja tuge, et taastada oma tasakaal.
Kokkuvõtteks
Lein on elu loomulik osa, kuid selle toetamine töökeskkonnas vajab teadlikkust ja empaatiat. Mida teadlikumad on ettevõtjad, personalijuhid ja coach’id leinaprotsessidest, seda tervem ja toetavam on organisatsioonikultuur. Kui me õpime leinaga paremini toime tulema, loome ka inimlikuma ja tugevama töökeskkonna.
“Toetus leinas loob tugevamad suhted.”
Leave a Reply